Reacties op glasvezelberichten

Reactie schrijven

Commentaren: 34
  • #1

    IJbert en Anna Verbrugge (nr 4) (maandag, 09 oktober 2017 18:04)

    Goedenavond, wat een prima initiatief! Wij willen heel graag een abonnement afsluiten als het zover is en gaan op woensdag 18/10 in Pesse samen naar d informatieavond.
    Vriendelijke groet, IJbert en Anna

  • #2

    Ellen en Joss Jansen (dinsdag, 10 oktober 2017 10:14)

    Veel dank aan Hans voor het zo makkelijk leveren van deze info. Wij hopen op maandag naar Fluitenberg te gaan en willen ook graag een abonnement afsluiten.

  • #3

    Rob Dieters (woensdag, 11 oktober 2017 11:20)

    Prachtig dat we eindelijk glasvezel kunnen krijgen, maar neem eens de moeite om op internet de recensies over beide providers te lezen. Zowel Tweak als Trined komt er behoorlijk slecht vanaf, met name op het gebied van klachtenafhandeling, service en kwaliteit TV ontvangst. Als we aan deze jongens vastzitten overweeg ik om toch maar bij Ziggo te blijven.

  • #4

    Hans Keijzer (huisnr. 71) (woensdag, 11 oktober 2017 18:24)

    Hallo Rob. Ik reageer even op jouw reactie. In principe heb je gelijk, als je de recensies leest zijn deze vrij slecht.
    Maar: ik kan je ook een recensie-lijst tonen over Ziggo en die is bepaald ook niet positief (https://www.internetten.nl/provider/ziggo/klantervaringen) en net als jij ben ik ook behoorlijk positief over Ziggo hoor.

    Het is zo dat mensen die een minder goede ervaring hebben, geneigd zijn om direct een zeer negatieve recensie op internet achter te laten. Mensen die tevreden zijn, plaatsen helaas meestal geen positieve recensie op internet.

    Ik probeer Tweak hiermee niet te promoten, ik ken ze ook niet en heb dus geen ervaring, maar ik wijs ze op basis van een aantal negatieve recensies, niet bij voorbaat af. Ik neem aan dat ze meer als 180 klanten hebben (er staan op internetervaring.nl/tweak namelijk zo'n 180 ervaringen, hun aantal abonnees zal toch in de vele tienduizenden/honderdduizenden ?? lopen).

    Misschien moeten we dit wel naar voren brengen op de info-avonden. Ik zal het in ieder geval ook doen (ik ga naar Pesse).

  • #5

    Jan F Visscher nr 53 (zaterdag, 21 oktober 2017 14:19)

    Wij waren bij de avond in het Overschotje.
    Wat ons stoorde was de koppelverkoop glasvezel/provider/abonnement. Tevens de reactie van de wethouder, dat de gemeente dit "faciliteerde".
    Wij willen wel glasvezel, maar willen het niet opgedrongen krijgen.

  • #6

    Hans Keijzer (huisnr. 71) (zaterdag, 21 oktober 2017 15:43)

    Dergelijke opmerkingen waren ook op de avond in Pesse te horen.
    Maar je krijgt het niet opgedrongen, je kunt gewoon 'nee' zeggen en bij Ziggo of KPN blijven.
    We moeten ons realiseren dat er enorme financiële belangen mee spelen. In mijn oude woonplaats Havelte (Westerveld) is het om redenen van financiering nog steeds niet rond (zijn ook al jaren bezig).
    We mogen dan ook blij zijn dat Rendo hierin gestapt is. Ik heb er geen moeite mee dat zij daarvoor met slechts 2 providers in zee gaan die bereid zijn om hun een maandelijkse vergoeding te betalen en dat wij daarom een keuze moeten maken uit deze 2 providers. Ik voel het dan ook niet als een kwestie van "opgedrongen worden".

  • #7

    Herman Wassink (Huisnr. 46 (zondag, 22 oktober 2017 14:22)

    Wij zijn pas sedert augustus bewoners en komen uit de "glasvezelwijk" Kloosterveen/Assen. Onze ervaringen met glasvezel zijn zeer positief na Sateliet, ADSL van KPN en glasvezel van KPN. Vastrecht was geen issue en de verbindingen via bekabeling van 3 TV,s en 1 PC en meerdere Wifi apparaten was vlekkeloos. Was er al eens een probleempje dan was de helpdesk glasvezel van KPN snel en duidelijk met het verhelpen.Wij vonden het jammer dat KPN dit niet op dit adres kon leveren en zijn overgestapt op Ziggo die duidelijk meer kon bieden. Ook nu weer 3 TV,s e.d. Alles werkt perfect dus eigenlijk is er geen reden voor ons over te stappen op glasvezel.

    Maar.: Blijven wij in de toekomst via Ziggo ook verzekerd van voldoende bandbreedte!?

    Wij nemen in onze afweging absoluut mee dat er slechts 2 aanbieders zijn en zouden graag toch willen weten wat de kosten zouden zijn als ook o.a. KPN zou kunnen aanbieden omdat het vertrouwen daarin toch zwaar gaat meewegen in vergelijk met de 2 aanbieders die ook nog eens slecht in de publiciteit zijn gekomen met een deel (TV) van hun diensten en slechte ervaringen met hun helpdesk wat o.i een belangrijke dienst is in onze "vergrijzende" woonomgeving.
    Heel terecht heeft Hans erop gewezen dat sommige mogelijke diensten die veel bandbreedte benodigen in de toekomst voor ons essentieel zijn maar de vraag blijft of Ziggo dat niet ook kan bieden en die vraag zal ik binnenkort eens bij Ziggo neerleggen!
    Voor ons zal dat antwoord beslissend zijn!
    Onze interesse is er maar niet op basis van de info die wij tot nu toe hebben ontvangen en het wegblijven van Tweaks op de informatieavonden draagt niet bij tot groter vertrouwen!

    Wel willen wij onze welgemeende dank hierbij uitspreken voor de inzet van de initiatiefnemers van "Zaanddorpen op Glasvezel "

  • #8

    Hans Keijzer (huisnr. 71) (zondag, 22 oktober 2017 17:34)

    Hallo Herman,
    De eerste avond was Tweak er wel en TriNed er niet. De laatste avond was TriNed er wel en Tweak niet. (Van de 2e avond weet ik het niet).

    Er komt nog een avond (volgens info van ZDOG) die in het teken staat van de 2 providers. Die avond - datum nog niet bekend - zal gehouden worden met ongeveer 3/4 weken. Ruim voor 18 december dus.

    KPN gaat niet meedoen omdat ze niet bereid zijn een redelijke vergoeding te betalen voor het door Rendo aan te leggen netwerk. Geldt ook voor Ziggo. Toch heeft de voorzitter van ZDOG mij verteld dat het op termijn best heel goed zou kunnen dat het aantal providers groter zal worden, maar dat zal pas na een paar jaar zijn. We zullen dus een keuze moeten maken tussen deze 2 providers. De mogelijkheid om er niet voor te kiezen en door te blijven gaan met KPN of Ziggo op basis van de huidige bekabeling blijft aanwezig, maar je zal nooit een download bereiken van 1 GB en al helemaal niet een upload van 1 GB.

    Op internetervaring.nl kun je een overzicht van alle (glasvezel) providers zien. Wanneer je het overzicht bekijkt van de beste glasvezel-provider, dan zie je dat Tweak op 1 staat, gevolg door KPN op 2, XS4ALL op 3 en TriNed op 4. Dat er een aantal negatieve reacties zijn (zoals al eerder aangegeven hier bij reacties) is waar. Maar, iemand die een minder goede ervaring heeft gehad zal eerder een review plaatsen op de website internetervaring.nl als iemand die gewoon tevreden is. Ik ben gewoon tevreden over Ziggo, maar heb ook nog nooit een review geplaatst over Ziggo, met mij velen die zo denken, met als gevolg dat Ziggo er ook niet super van afkomt. Wil daarmee alleen zeggen: reviews lezen is zeker goed, maar niet zaligmakend. Succes met je overwegingen.

  • #9

    Fred Caris (zondag, 03 december 2017 15:06)

    Uiteraard ben ik voorstander van glasvezel, en heb dus direct een abo afgesloten. Niet omdat ik niet tevreden ben met ziggo, maar wel om niet afhankelijk te zijn van deze ene aanbieder.
    Als er geen glasvezel komt, dan heeft ziggo hier een monopolie, want adsl is hier geen reële mogelijkheid, te ver van de centrale om behoorlijke snelheden te halen.
    Daarom dus wel een glasvezel abo, we zitten alleen het eerste jaar aan de twee aanbieders vast, daarna hebben we de keuze......
    En er zullen vast andere aanbieders op komen....
    Maar ... met te weinig abo’s gast het helemaal niet door, en zullen we tot in lengte van jaren aan ziggo gebonden zijn,
    Geen keuze dus....

  • #10

    Joss en Ellen Jansen (zondag, 03 december 2017 16:42)

    Glasvezel en het internet

    Toen een aantal jaren geleden werd gevraagd of wij interesse in glasvezel voor internet hadden, hebben we met een volmondig JA gereageerd. En natuurlijk was toen duidelijk dat hier kosten aan zouden zitten. Maar voor snel internet mag betaald worden.

    Toen het project ging starten waren we zeer positief.
    Bijzonder was dat door de partijen werd geroepen dat “de kosten voor internet, TV en telefoon via glasvezel blijven gelijk”. En dat terwijl per huishouden er ook nu veel verschil zit in wensen en gebruik van internet, TV en telefoon.
    Bovendien was er opeens sprake van een totaalpakket. Die behoefte hadden oorspronkelijk we niet.

    Na een hele lange zoekpartij, secuur lezen en veel bellen met Tweak, TriNed en Ziggo is de realiteit ons helder geworden.

    Het is ons duidelijk dat de kosten per maand niet te vergelijken zijn tussen Ziggo, Tweak en TriNed. Ze bieden verschillende producten, c.q. mogelijkheden al zitten die alle gevat in de productnamen internet, TV en telefoon.

    Telefoon
    Bij Ziggo is vrij bellen in Nederland het voordeligst en precies wat we willen tegen € 10,95 per maand
    Bij Tweak is het vrij bellen over de Wereld (Zone 1 landen, EN 10 ct per gesprek) tegen € 15 per maand.
    Bij TriNed is het vrij bellen in Europa voor € 15 per maand.
    Wij bellen binnen Nederland en Ziggo is dus voldoende.

    TV
    Veel zoekwerk leerde ons dat het flink duurder is als je bij de glasvezelleveranciers soortgelijke TV wilt houden, als ze al dezelfde producten leveren als Ziggo. Grote prijsverschillen en – voor ons - veel onduidelijkheid.

    Internet
    We wilden dus graag kiezen voor alleen internet over de glasvezel. Lekker snel en onze oorspronkelijke behoefte.
    Tweak leek een prima keuze. Heel snel internet en zoals duidelijk in de eerste alinea van hun folder staat is deze keuze mogelijk. Ook nog voordelig met een jaarbetaling van € 365 ineens. Lijkt een prima keuze. Maar dan blijkt er een flinke adder onder het gras. Er staat in hun folder echt dat alleen internet mogelijk is, maar dan blijkt dat je altijd een telefoonnummer krijgt en wel via een VOIP (ja, wij moesten ook veel navragen en het blijkt een Voice Over IP). Deze techniek is niet te combineren met telefoon van Ziggo, simpelweg omdat Ziggo het telefoonsignaal niet over glasvezel kan laten lopen en dat gebeurt bij het VOIP kastje. We kunnen dus niet alleen internet via Tweak krijgen. En Tweak wist ons hier geen antwoord op te geven. Deze vraag hadden ze nog nooit gekregen werd ons gemeld.

    Dan blijft alleen TriNed als keuze over. En dan blijken de kosten opeens wel heel erg hoog te worden voor het totaalpakket.

    Ons kostenplaatje komt dan uit op:
    Nu Ziggo € 66,90 per maand en we hebben alles wat we willen. Met € 7 erbij zelfs sneller internet.
    Tegen glasvezel combi TriNed met Ziggo voor TV en telefoon € 97,35.
    Dat is flink meer. Bijna € 31,- per maand!

    En ja, je hebt dan snel internet en je bent voor mogelijke toekomstige mogelijkheden goed voorbereid. Dat zou best wat mogen kosten. Maar de eerste boodschap die wij kregen was dat de kosten gelijk zouden blijven. En dat is dus aantoonbaar niet zo. En we hebben heel veel tijd moeten besteden aan het zelf achterhalen van deze werkelijkheid. En we hebben zelf heel veel moeten ontdekken over de technische mogelijkheden en vooral onmogelijkheden. En dat geeft ons een heel vervelend gevoel en weinig vertrouwen in de samenwerking Renet, Tweak en TriNed voor ons als gebruiker.

    Ons probleem zit dus enerzijds in flink hoge kosten en anderzijds in de aanpak van Renet. Er is niet transparant gewerkt en we voelen flinke druk om mee te doen.
    Wij neigen ernaar deze beurt voorbij te laten gaan. Voor dit moment zijn we tevreden met wat we hebben en wellicht kan een soortgelijk project in onze buurt volgende keer met meer openheid en aandacht voor de individuele wensen worden aangevlogen. Renet is netwerkbeheerder en volgens ons verantwoordelijk voor de aanleg van o.a. dit soort netwerk in Nederland. Risico nemen hoort bij hun bedrijfsvoering naar onze mening en mag niet afgewenteld worden op ons als gebruiker. Meer aandacht aan verwachtingsmanagement besteden is een advies dat we hen graag meegeven.

    Wel alle lof voor de projectgroepleden en onze ambassadeur! Een groot voordeel is dat we nu wel heel veel weten over de glasvezel materie. En het is nog geen 18 december …..

    Met vriendelijke groet,
    Joss en Ellen Jansen (nr 35)

  • #11

    IJbert en Anna Verbrugge (nr 4) (zondag, 03 december 2017 16:54)

    Wij wonen pas sinds half juli 2017 op De Santbrincke. In onze vorige woonplaats hadden we al vele jaren tot volle tevredenheid een KPN-glasvezelabonnement. Onze eerste reactie (zie hierboven, de eerste reactie) was dan ook ronduit positief.
    Toch hebben wij tot nu toe nog steeds geen definitief besluit genomen over een abonnement bij één van de twee providers, omdat ook wij moeite hebben met de negatieve reacties op beide aanbieders en met het feit dat de keuze tot deze twee relatief onbekende leveranciers beperkt is.
    De virtuele discussie hierboven hebben we met interesse gevolgd. We zijn van plan om a.s. woensdag naar de extra aanmeldavond in Pesse te gaan en onze twijfels en vragen nog eens grondig door te nemen met beide providers.
    Op dit moment denken wij tóch een abonnement af te zullen sluiten om de volgende redenen:
    * glasvezel zal écht onmisbaar zijn als we de ontwikkelingen in onze hedendaagse maatschappij bij willen houden
    * als de eenmaal gekozen provider ons niet bevalt, zeggen we na een jaar ons abonnement op en keren terug bij Ziggo, totdat er nieuwe glasvezelabonnement-providers beschikbaar zijn. Die zullen er naar onze mening op termijn zéker komen.
    * nu niet instappen met het risico dat de 50% voor het gehele betrokken buitengebied niet gehaald wordt, betekent dat we er met elkaar ook voor zorgen dat de échte buitengebied-bewoners die nu ongetwijfeld met een waardeloze verbinding te maken hebben, buitenspel worden gezet. Niet voor niets is er in het overzicht dat Hans Keijzer bij een van de vorige e-mails toevoegde, een straat waar 100% "ja" gezegd heeft. Zelfs als er maar één gezin zou wonen aan deze Echtensedijk, zouden we met elkaar ook met hen mee moeten denken....

  • #12

    Hans Keijzer (zondag, 03 december 2017 16:58)

    Joss en Ellen,
    Dank voor jullie reactie. Ik denk dat het goed is dat jullie hier voorrekenen hoe jullie aan die € 97,35 komen. Ik hoor dit ook van enkele anderen dat ze duurder uit zijn, maar dan blijkt bijv. dat ze het goedkoopste abonnement van Ziggo (40 Mb) vergelijken met bijv. TrNed (500 of 1000 Mb). Ik vind dat he dat niet zonder meer mag vergelijken.

    Ikzelf ben goedkoper uit, Hieronder mijn berekening:
    Wat ik nu moet betalen aan Ziggo bedraagt 62,50 per maand (Voor een comfort abonnement)
    Dit is een all-in-abonnement, dus TV, internet en telefoon.

    Bij Tweak zou ik moeten gaan betalen:
    - Internet per jaar: 365,00
    - Vastrecht per jaar 107,40 +
    - Totaal per jaar 472,40
    Per maand bedraagt dit: 472,40 : 12 = 39,37
    TV Tweak 15,95 +
    Totaal per maand 55,32

    Dus Tweak is 7,18 (in mijn situatie) goedkoper al Ziggo.

    Ik (en vermoedelijk velen met mij) snap dus niet hoe jullie aan 97,35 komen.
    Hans Keijzer

  • #13

    Fred Caris (zondag, 03 december 2017 17:11)

    Ieder zijn gebruik is anders,
    Ik lees bv over vaste lelefoon, en de kosten daarvan,
    Iets wat ik bv helemaal niet gebruik, alles met de smartphone, want in bijna alle abo’s zit tegenwoordig onbeperkt bellen.
    Zo als ik al eerder schreef ben ik van mening dat je gewoon een willekeurig abo op glasvezel moet nemen, dat is voor een jaar.
    Ik zal ziggo ook niet meteen opzeggen , eerst kijken of ze waar maken wat ze beloven.
    Maar dan weet ik in iedergeval zeker dat we in de toekomst wat te kiezen hebben, en met onze tijd meekunnen, onafhankelijk van wat ziggo gaat doen.
    Kortom, neem desnoods het goedkoopste alleen internet abo,
    Dat je daar telefoon bij krijgt maakt niets uit, als je er niet mee belt kost het niets, en kun je gewoon via ziggo blijven bellen.
    In dat geval kost het dus 365.00 euro, en kun je een jaar bekijken wat de beste keuze is om na dat jaar te gaan doen.

  • #14

    Hans Keijzer (huisnr. 71) (zondag, 03 december 2017 17:13)

    Beste IJbert en Anna,
    Dank voor jullie reactie. Ik kan het eigenlijk met jullie helemaal eens zijn, want jullie noemen belangrijke argumenten om juist wel voor glasvezel te kiezen:
    - glasvezel zal onmisbaar zijn bij verdere ontwikkelingen van onze maatschappij
    - als het niet bevalt kun je na 1 jaar altijd teruggaan naar Ziggo. Verder wordt gezegd door de ZDOG dat na 2 jaar andere leveranciers toegelaten zullen worden.
    - verder noemen jullie solidariteit. Niet iedereen zal het hiermee eens zijn, maar het is inderdaad waar dat bijv. boeren/agrariërs/recreatiebedrijven zitten te springen om beetje verbinding. En ook dit argument mag best meespelen.

    Tot slot wil ik wat jullie verdere opmerking betreft over negatieve reacties over de beide providers, naar de al eerder door mij gemaakte opmerking dat je je vraagtekens moet plaatsen bij negatieve reviews op internet. Ook Ziggo komt in dat soort vergelijkingen er slecht van af.

  • #15

    Hans Keijzer (huisnr. 71) (zondag, 03 december 2017 17:18)

    Helemaal eens met je Fred. Lekkere nuchtere reactie. Als we allemaal zo denken komen we misschien toch nog aan de 100% op de Santbrincke haha.

  • #16

    Fred Caris (zondag, 03 december 2017 17:29)

    Een ieder die de dingen die gaan komen een beetje bijhoud weet dat we glasvezel gewoon nodig hebben,
    De wereld staat echt een grote verandering te wachten de komende jaren.
    Neem van mij aan dat binnen 5 a10 jaar bijvoorbeeld:
    TV zoals we die kennen niet meer bestaat
    U geen eigen auto meer heeft, maar een abo op Uber of zo
    Deze auto geen bestuurder meer zal hebben

    Dat zijn maar een paar voorbeelden, nu denkt u nog ... jaja... het zal wel,.....
    we spreken elkaar over 10 jaar, en dan zullen we zien...

    De (nabije) toekomst bestaat uit .... data, data en nog eens data....
    En dat gast via een lelefoonlijn of coax kabeltje niet meer lukken,
    Dat is mijn voorspelling...

  • #17

    IJbert en Anna Verbrugge (zondag, 03 december 2017 18:15)

    Wat jammer dat deze hele discussie op onze website zich afspeelt tussen de bewoners van 8 huizen op de Santbrincke.... Wat een ieder er verder ook van vindt, het zou goed zijn elkaars meningen en argumenten te kennen en op die manier tot een afgewogen oordeel te komen....

  • #18

    Ellen Jansen (zondag, 03 december 2017 18:36)

    Beste Medebewoners,
    We hebben het er maar druk mee.
    Op verzoek ons persoonlijke rekenmodel:
    NU Ziggo per maand
    Telefoon: € 10,95 (vrij bellen in Nederland)
    TV: € 34,95 (TV met films en on demand)
    Internet (40 MB): € 21,--
    Totaal: 66,90

    Eventuele keuze voor glasvezel internet via TriNed:
    Telefoon Ziggo: € 10,95 (vrij bellen in Nederland)
    TV Ziggo: € 34,95 (TV met films en on demand)
    Internet (500 MB) TriNed: € 42,50
    Renet: € 8,95
    Totaal per maand: € 97,35.

    Wellicht helpt het in de beoordeling. Ik ben altijd bereid iemand bij te praten over mijn informatie.

    Fijne zondagavond, Ellen Jansen

  • #19

    Fred Caris (zondag, 03 december 2017 19:17)

    Ieder mag zijn eigen afweging maken,
    Maar... als ik bij ziggo geen tv wil, scheelt dat bijna niks,
    Terwijl alles ook online te bekijken is, gratis en voor niks,
    Series en films... Netflix, kost 12 euro,
    Geen tv abo voor nodig (als je een smart tv hebt)
    Kortom, er zijn meer mogelijkheden dan alleen tv van ziggo.
    En het kan dus echt wel veel goedkoper.
    Telefoon... kan ook bij een andere aanbieder afgenomen worden, dat hoeft niet bij een van de twee providers, prijzen dan ongeveer 12.50 met onbeperkt bellen.
    Kortom ... er zijn heel veel meer mogelijkheden, met alleen een internet abo via de glasvezel.
    Met de glasvezel zit u alleen aan een van de twee internetaanbieders vast, voor een jaar, voor tv kijken over internet, en bellen over internet (VoIP) zijn heel veel andere mogelijkheden.

  • #20

    Hans Keijzer (huisnr. 71) (zondag, 03 december 2017 22:27)

    Reactie aan Ellen,
    Dank je wel voor je berekening.
    Ik begrijp dat je Ziggo TV wilt blijven gebruiken omdat de andere providers geen films/ on demand bieden.
    Er zijn echter alternatieven, zoals Fred Caris al beschrijft, die het goedkoper maken voor je.

    Stel: je neemt een abonnement bij Tweak (1000Mb) dan kost dit per maand
    Internet 365 : 12 = 30,42
    Vastrecht 107,40 : 12 = 8,95
    Televisie 15,95
    Subtotaal 55,32
    Daarnaast neem je een abonn. op Netflix voor je films. Volgens Fred Caris kost dit 12,00 (maar ook dit kan goedkoper omdat het afhankelijk is van je aantal schermen zie netflix.com
    Totaal nu per maand 67,32

    Nu zou je alleen nog je abonn. voor telefoon erbij op moeten tellen. Ook hierbij ga ik uit van Fred die stelt dat je voor 12,50 een abonnement kunt afsluiten incl. onbeperkt bellen.
    Genoemde 67,32 plus die ca 12,50 voor onbeperkt bellen bedraagt: 79,82 en dat is toch alweer ruim € 17 per maand minder als de prijs die jij eerder noemde. Het is waar, nog steeds meer dan die 66,90 die jij nu betaalt, maar geen 40 Mb meer maar 1000 Mb en ook nog eens Netflix erbij, wat veel verder gaat als het aanbod van films bij Ziggo en jullie zijn technisch ook klaar voor de komende jaren.

    Een belbundel kun je overigens ook afsluiten bij Tweak. En ik denk persoonlijk dat we over een paar jaar geen vaste telefonie meer hebben, maar alleen nog mobiel bellen danwel digitaal via internet. Skype en dat soort belprogramma’s zijn gratis. Maar ook via deze kun je naar vaste nummers bellen (kost wel geld dan). Kortom, er zijn zoveel mogelijkheden.

    Voordeel is dat je bij Tweak alles in 1 x digitaal en interactief hebt. Bij TriNed kun je op coax blijven zitten in huis zelf. Je moet bij Tweak dan wel een nieuwe kabel even laten trekken naar je TV als je die nog op coax hebt.


  • #21

    Roelf Visser (maandag, 04 december 2017 10:41)

    Beste Hans, ik wil even ingaan op jouw berekening dd. 3 dec. Je vergeet in die berekening dat de tv in het geval van internet van € 365,- per jaar € 21,95 per maand kost en dus niet € 15,95.

    Bovendien heb je bij jouw abonnement van € 62,50 (complete van Ziggo) o.a. on demand, opnemen en mobiels en series, wat bij Tweak voor opnemen alleen al € 4,95 kost.

    Bij jouw bedrag moet je dus in ieder geval € 11,- bij optellen om een goede vergelijk te maken en dan heb je nog niet alles wat je nu hebt.

    M.vr.gr. Roelf.

  • #22

    Hans Keijzer (huisnr. 71) (maandag, 04 december 2017 12:26)

    Beste Roelf,
    Je hebt gelijk wat die kosten per maand voor TV betreft. Als je kiest voor een (goedkoper) jaarabonnement voor internet bedragen de kosten geen € 15,95 maar € 21,95 per maand. (Vreemde regeling eigenlijk). Overigens geldt dit alleen bij Sparql Basic en niet bij Light.

    Wat jouw opmerking betreft over on demand, opnemen en mobiels en series: om die reden heb ik Ellen als suggestie aan de hand gedaan om "Netflix" te nemen, Uit een persoonlijk gesprek had ik al een begrepen dat het haar ook ging om films etc. De 2, te weten: Ziggo on demand en Netflix zijn niet helemaal vergelijkbaar, maar ik denk dat zij zich zal weten te vinden in Netflix.

    Kortom: bij mijn eerder genoemde bedrag zou Ellen dus € 6,00 erbij moeten tellen (mits ze 75 zenders wil en TV kijken op een tablet).

  • #23

    Hans Keijzer namens ZDOG (maandag, 04 december 2017 12:36)

    ****************
    Opmerking van ZDOG:

    Bij Tweak krijg je gratis een telefoon aansluiting.
    Als u uw oude nummer wilt blijven gebruiken bij bv Ziggo of KPN dan
    geeft u geen nummerbehoud op bij het afsluiten van een internet only abonnement van Tweak.

    Resultaat: uw oude nummer blijft bij bv Ziggo of KPN. (U krijgt dan wel een nieuw nummer bij Tweak maar dat hoeft u natuurlijk niet te gebruiken.

    ***************

  • #24

    Ans Staijen (30) (vrijdag, 08 december 2017 13:38)

    Met veel belangstelling volg ik de discussie over de aanleg van het glasvezelnet. Alle argumenten zijn wel voorbijgekomen om wel mee te doen. Inderdaad de discussies gaan maar tussen enkele bewoners. Jammer dat we in deze kwestie eigenlijk zo afhankelijk worden van elkaar immers geen 50%, geen aansluiting. Maar kunnen we deze kans voorbij laten gaan en wachten op de volgende gelegenheid? Zelf ben ik jarenlang door KPN aan het lijntje gehouden met de belofte dat er sneller internet zou komen. Na 14 jaar nog niets. Het centrale punt schijnt te ver weg te staan. (zegt me allemaal niets) maar ze doen er niets aan. In het buitengebied van Spier, waar mijn kinderen wonen, hemelsbreed 8 km van de Santbrincke, hebben zij sinds ongeveer 3 weken de aansluiting op de glasvezel. In de eerste week waren er wat aanloopproblemen die overigens zeer vlot werden verholpen en nu werkt het geweldig en is iedereen er blij mee. Het kan dus wel ook al is de keuze slechts beperkt tot 2 providers die er misschien wat slecht in andermans mening van afkomen! En ach bevalt het echt helemaal niet dan hoeft dat slechts een jaartje te duren, dan zijn er weer andere mogelijkheden. Rest mij U prettige feestdagen toe te wensen waarbij we weer allemaal kunnen genieten van de prachtige kerstboom die de ingang van de Santbrincke siert opgezet door slechts 2 families maar waar we allemaal van genieten. Gezond en gelukkig 2018 misschien wel met aansluiting op de in de toekomst onmisbare glasvezel?
    Groetjes Ans Staijen

  • #25

    Ellen Jansen (zaterdag, 09 december 2017 11:40)

    Beste Ans, Hartelijk dank voor het delen van het genieten van de kerstboom. Roelf en Joss hebben er ieder jaar meer werk aan want het ding groeit en groeit, maar daardoor komen er ook steeds meer lichtjes. Momenteel 1200! We delen graag deze Kerstpret.

    Nog heel even over Tweak en telefoon. Als ik voor Tweak zou kiezen voor telefoon krijg ik een modem met een VOIP (technisch iets). Als ik dan mijn telefoon via Ziggo wil houden KAN DAT NIET. Ziggo kan niet via deze VOIP techniek het signaal laten lopen. Los van alle kosten en keuzemogelijkheden vind ik dit wel belangrijk te melden.
    Bel vooral met de eigen provider keuzes of combi's mogelijk zijn.

    Veel plezier met de dagen naar de Kerst. Groet Ellen

  • #26

    Hans Keijzer (huisnr. 71) (zaterdag, 09 december 2017 12:45)

    Hallo Ellen, ik reageer even omdat jouw bericht niet helemaal klopt.

    Allereerst VOIP betekent Voice over IP, oftewel telefoon via internet. De meeste moderne techniek die er steeds meer inkomt. Programma's als Skype, Facetime enz. werken allemaal met de VOIP techniek. De meeste moderne techniek. Als jij er niet voor voelt om daar in mee te gaan, kun je met je telefoon bij Ziggo blijven.

    Het klopt dat je bij Tweak automatisch een telefoonnummer krijgt als je een internetabonnement neemt, ALLEEN je moet dan kiezen voor GEEN nummerbehoud. Ziggo moet je dan uiteraard niet opzeggen en aangezien je nummer dan niet wordt gemigreerd naar Tweak gebeurt er verder niets. Je doet niets met het telefoonnummer van Tweak (kost je ook niets) en wat telefoon betreft blijft alles bij het oude. Ik bel al veel via VOIP programma's en het werkt ideaal. Beeldtelefonie kan alleen maar bij VOIP technieken. Ik weet zeker dat je er binnen een paar jaar spijt van krijgt als je niet kiest voor VOIP. Agnes en ik zouden onze dochter, schoonzoon en kleinkinderen niet elke week kunnen zien als er geen VOIP bestond, die wonen namelijk in Australie.
    Groetjes Hans (en ik vind jullie kerstboom ook super!! dus ook mijn dank voor de schitterende entree. Ook dank natuurlijk aan Anja en Roelf)

  • #27

    Hans Keijzer (huisnr. 71) (zaterdag, 09 december 2017 17:03)

    Ik heb nog even het bericht van Ellen Jansen voor alle zekerheid doorgestuurd naar ZDOG, zodat ik geen onwaarheden verkondig. Hierbij hun reactie:
    ---------
    zie onder plaatje frit box (***) die je bij Tweak en Trined krijgt, de 2 x analoog zijn de telefoon aansluitingen waar je gewoon de telefoons die je vandaag gebruikt bij Ziggo of KPN in kunt prikken
    Het VOIP verhaal is een technisch verhaal over hoe de verbinding voor bellen tot stand wordt gebracht wat voor een bewoner / gebruiker van de telefoon niet interessant is.

    Als je bij Ziggo wilt blijven voor TV en bellen dan is dat mogelijk. Als je, je bij Tweak dan aanmeld voor Internet krijg je daar standaard ook telefoon bij (een tweede nummer dus) wat je natuurlijk niet hoeft te gebruiken. (Je moet dan wel bij Tweak nummberbehoud NIET aanvinken, anders gaat je Ziggo nummer wel mee)

    kortom wat mevrouw Jansen schrijft is niet juist
    Herbert Beuling van ZDOG
    ---------------
    *** het plaatje van het modeum staat onder het gastenboek, dus even scrollen naar onderaan.

  • #28

    Joss en Ellen Jansen (zondag, 10 december 2017 13:20)

    Beste buurtgenoten,

    Dankzij de inspanning van Hans, onze ambassadeur, hebben wij een beter zicht gekregen op de technische mogelijkheden van het glasvezel, als wij twee verschillende providers tegelijk willen.

    Ik had het fout. Daar moet ik wel bij melden dat ik mijn inzicht verkregen heb uitde antwoorden van Tweak en van Ziggo op mijn vragen hierover en dat beide providers mij niet het goede of volledige antwoord gegeven hebben.

    Nu blijkt dus dat wij Ziggo voor onze oude getrouwe TV kijken en telefoon kunnen behouden en dan Tweak voor het goedkoopste internet (bij jaarbetaling van € 365 in een keer). Daarmee scheelt voor ons de maandrekening incl glasvezel voor internet nu nog ongeveer € 12. En ja we snappen dat dit omlaag kan door allerlei andere mogelijkheden in TV en telefoonland, maar dat willen we niet.

    Joss en ik hebben er uitgebreid over gesproken en nu bovenstaande duidelijk is, speelt voor ons het solidariteitsprincipe.
    Wij zijn voor nu tevreden zonder glasvezel. Echter, we kunnen niet in de toekomst kijken. Als we nu niet mee doen zouden we over 6 jaar spijt kunnen hebben. Of niet. We weten het gewoon niet. Maar we weten wel dat als de 50% niet wordt gehaald er niemand in de gelegenheid is. Ook niet over 3 jaar met extra kosten. Er ligt dan gewoon geen glasvezel in de Zaänddorpen.
    Als het er dus om hangt, dan doen Joss en ik wel mee. Daar hebben we de extra € 144 per jaar wel voor over. We vinden het belangrijk dat het niet aan ons ligt als het erom spant. We zouden dus graag op de hoogte blijven van het aantal aanmeldingen.

  • #29

    Harry Zomer (maandag, 11 december 2017 22:23)

    Ik denk dat Ellen hierbij vergeet om het vastrecht bij die 144 euro op tellen.Dan komt het bedrag op 252 euro per jaar

  • #30

    Hans Keijzer (huisnr. 71) (maandag, 11 december 2017 23:17)

    Dat weet ik niet Harry, wat ik wel weet is dat je 40 Mb die Ellen nu bij Ziggo heeft niet moet vergelijken met de 1 Gb (1000 Mb) die Tweak haar gaat bieden, dat is 25 x zoveel snelheid. En dat terwijl ze die 40Mb bij Ziggo nu al niet haalt, ze zit regelmatig op 10 Mb.
    Bovendien zou ze bij Ziggo een wat hogere snelheid kunnen krijgen maar daar zou ze ook voor moeten betalen.
    Ik denk ook dat we hier op de site moeten stoppen met googelen van cijfers als we niet alle beweegredenen van iemand kennen.
    We zouden ons eens moeten gaan afvragen wat we willen. Willen we de komende jaren mee kunnen in deze digitale wereld met zijn steeds meer mogelijkheden, of willen we stil blijven staan met wat we nu hebben? Een bekend spreekwoord is toch "stilstand is achteruitgang"? Nou, dat gaat zeker op voor deze materie.

    Aan iedereen die dit leest en die nog twijfelt, kan ik alleen maar zeggen: neem dan alleen een glasvezel-abonnement voor internet en laat de rest zoals het was bij Ziggo, KPN of bij wie dan ook. U kunt dan altijd met een jaar of meer ervoor kiezen om alles via glasvezel te doen.

  • #31

    Fred Caris (dinsdag, 12 december 2017 17:21)

    Voor allen die een onafhankelijk verhaal over glasvezel willen lezen,
    Zie https://www.consumentenbond.nl/alles-in-1/glasvezel

    De Consumentenbond heeft uiteraard geen belang,
    Maar geeft in principe een positief advies over glasvezel t.o.v. Kabel en ADSL.

    Misschien kan dit u allen over de streep trekken,
    Want zo als het er nu naar uitziet gaan wij de glasvezel boot missen....

  • #32

    Mieny en Fokko Offringa (nr. 57) (donderdag, 14 december 2017 17:29)

    Glasvezel of koper.

    Wij zijn in onze vorige woonplaats Westerbork overgestapt van koper (van KPN) naar glasvezel (van Lijbrandt). Van snelheidsverbetering hebben we niets gemerkt. We konden wel tv programma’s opnemen en later afspelen, leuk! We hadden zoveel opgenomen dat we geen tijd meer om andere dingen te doen. . . . Dus stoppen daarmee!
    Wat blijft er dan over? Een duur abonnement, van ca €40 naar ca €60.

    Lijbrandt werd overgenomen door Telfort (een dochter van KPN), geen problemen.
    We verkochten ons huis MET GLASVEZEL, maar dat heeft geen cent méér opgeleverd.

    We gingen tijdelijk naar Witteveen, Bosweg 3. Drie boerderijen aan een doodlopende weg. Geen glasvezel maar koper. Ons werd door de buren aangeraden een schotel te nemen voor de TV. Dat hebben we niet gedaan, want het koperen netwerk van KPN was inmiddels dermate verbeterd (=snelheid) dat we ons “alles in één pakket” van Telfort prima konden gebruiken.

    KPN is nog steeds bezig om hun glasvezel/koper netwerk te verbeteren. De verwachting is dat glasvezel in huis binnenkort niet meer nodig is.
    Wij zien dus de noodzaak niet om weer over te stappen naar glasvezel.

    Mieny en Fokko Offringa nr.57

  • #33

    Hans Keijzer (huisnr. 71) (donderdag, 14 december 2017 17:53)

    Hallo Mieny en Fokko,

    Wij komen uit Havelte en moesten het doen met een 8 Mb downloadsnelheid, upload nog geen 1 Mb. Kunnen jullie je voorstellen dat ik erg blij was dat we hier een Ziggo troffen met 100 Mb (nu inmiddels 200 mb) downloadsnelheid. En de praktijk liet zien dat je het heel goed merkt hoor dat je van 8 naar 100/200 Mb gaat.
    En nu bij glasvezel van 200 naar 1000 Mb heb ik ook goede verwachtingen van.
    En toen wij hiernaar toe kwamen heb ik uiteraard ook contact gehad met de KPN en die waren zeer negatief over de bekabeling die hier op het park ligt.

    En dan kun je stellen dat KPN nog steeds bezig is met het verbeteren van het koper netwerk, ik vraag me echter af of ze dat ooit op dit park zouden doen. KPN kijkt wel beter uit, die wacht gewoon tot hier glasvezel ligt, wacht tot de periode van 1 (of 2?) jaar voorbij is waarbij alleen Tweak en TrinNed alleen het netwerk op mogen en dan meldt KPN zich ook als leverancier bij Re-Net (Rendo). Eerlijk gezegd snap ik niet dat je uitspreekt dat de verwachting is dat glasvezel niet meer nodig is. Hebben alle experts het dan verkeerd? Zit de consumentenbond dan de zaak te verdraaien? Heb jij in Witteveen, in die boerderij aan een doodlopende weg, ooit wel eens geprobeerd simpel te skypen of zo (dus beeldtelefoon)?

  • #34

    Fred Caris (vrijdag, 15 december 2017 17:40)

    Ik heb alle soorten verbinding gehad,
    In Almere begonnen met een 14k4 modem natuurlijk, maar dat is 20 jaar geleden.
    Daarna kregen we daar later Ziggo, en later glasvezel.
    Uiteraard direct overgestapt op glasvezel zodra beschikbaar , en dat werkte altijd prefect.
    Toen naar Dronten verhuist (buitengebied), adsl... niet beschikbaar, want 12 km van de centrale, geen kabel, dus aangewezen op internet via de satelliet... werkt prima, op hoge latentie na, als het mooi weer is... zware regenbui of sneeuw... geen internet.
    Dus dan maar een 4G modem, werkt prima, maar.... ooit een rekking gehad voor dataverbruikapps van 700 euro per maand?...
    Wij wel, omdat een paar pc’s ge-update moesten worden naar een nieuw Windows versie.
    Hier dus nu ziggo, wat op zich prima werkt,
    Maar ik wil niet afhankelijk zijn van 1 monopolist,
    Kortom.... ik hoop dat we de 50procent halen.... ik duim nog steeds ...


Klik voor vergroting